



Nom comú: palmera de Bismarck, palmera blava de Madagascar
Família: arecàcies (Arecaceae)
Origen: Madagascar. Palmera de zones seques, de les sabanes i regions semiarborades del centre i oest de l’illa.
Etimologia: el nom genèric, Bismarckia, és atorgat al canceller de l’Imperi alemany Otto Von Bismarck. L’epítet llatí nobilis vol dir lògicament “noble”.
Descripció: palmera que té el tronc (epítet) de color gris amb esquerdes anellades. El tronc té un diàmetre de 30-45 centímetres, lliure de fulles a la base, que és lleugerament bombada. Poden arribar a mesurar 25 metres d’altura al seu origen, però habitualment no passen de 12 metres en conreu. Les fulles, palmades, quasi rodones, són enormes quan són madures, amb més de 3 metres d’ample i es divideixen a un terç de la seva longitud en rígids folíols, dividits al seu torn als extrems. Els pecíols tenen 2-3 metres de llarg, lleugerament armats i estan coberts d’un color blanquinós o canyella similar a la cera. La planta és espectacular, presenta un magnífic color gris blavós si l’ambient no és massa humit a causa de la cera que recobreix les fulles. És una espècie dioica, les flors masculines i femenines surten a diferents palmeres. Són simples, no ramificades. Els fruits són globosos de color marró i mesuren uns 4 centímetres de diàmetre.
Hàbitat: requereix exposició a ple sol i si bé els exemplars joves no resisteixen menys de -1 °C, els exemplars adults i aclimatats arriben a resistir gelades de fins a -6 °C. S’estima els sòls rics en matèria orgànica i que drenin bé. Resisteix bé els períodes de sequera i els vents secs, encara que agrairà regs abundants al període de creixement, però sense entollaments. Adobarem la palmera amb matèria orgànica durant el període de creixement, és a dir, des del maig fins a l’octubre. Només caldrà eliminar les fulles seques perquè la planta llueixi al màxim, sense tocar el seu aspecte natural. És una palmera difícil de trasplantar quan és gran i té el tronc desenvolupat, per això és recomanable conrear-la en contenidor amb arrels ben desenvolupades.
Reproducció: per llavor, essent necessari eliminar la capa protectora de les llavors abans de la plantació i la farem en contenidors profunds. Triga a germinar d’un a dos mesos.
Utilitats: és potser una de les palmeres més impressionants que hi ha, per la mida de les fulles i sobretot pel seu color blavós. S’adapta a climes tropicals, subtropicals i mediterranis, tolerant la sequera i molts tipus de sòl. La podem plantar en alineacions o en solitari. El problema és el seu preu, ja que no és una palmera de ràpid creixement, només el podem considerar mitjà.